Логоритміка на степах


        
                                ЛОГОРИТМІЧНІ ВПРАВИ НА СТЕПАХ
Тренувати «малі язички» – справа не лише логопеда. Якщо до неї долучиться музичний керівник та вихователь з фізкультури, результат буде вдвічі ліпшим. Поєднання артикуляційних вправ, руху та співу допоможуть  насправді виправляти мовленнєві порушення у малят.
         Організація занять з використанням степ - логоритміки дозволяє скоординувати пізнавальну, мовну і рухову активність. Основна суть степ - логоритміки з музичним супроводом полягає в триєдності впливу руху, музики і слова на загальний розвиток дитини.
         Степ - логоритміка – це ритмічні рухи вгору і вниз по спеціальній степ-платформі, які супроводжуються текстом у віршованій формі. Логоритмічні ігри з використанням степ - платформи спрямовані на розвиток координації, формування вміння ритмічно узгоджено виконувати прості рухи.
         Степ - логоритміка використовується в різних варіантах:
- у формі повних занять оздоровчо-тренувального характеру з дітьми старшого дошкільного віку тривалістю 25 -30 хвилин;
- як частина заняття (тривалість від 10 до 15 хвилин);
- в показових виступах дітей на святах.
         Заняття з використанням степ - логоритміки роблять позитивний вплив на дітей. Використання нетрадиційного обладнання для дітей (степ - платформи) підвищує інтерес і мотивацію до фізкультурним занять. Розширюється руховий досвід, неодноразове повторення вправ додають дітям впевненості, сміливості, рішучості.
         Крім того, віршована форма рухливих і логоритмічних ігор приваблює дітей своєю живністю, емоційністю, динамічністю. Особливо важливо використовувати заняття зі степ - логоритміки з дітьми, які мають порушення мовлення. Скоординувати мовну і рухову активність дошкільнят стає можливим завдяки застосуванню нових форм оздоровлення, виховання та освіти дітей з відхиленнями в мовленнєвому розвитку. Завдяки віршованій ритмічній мові виробляється правильний темп мови, ритм дихання, розвиваються мовний та фонематичний слух, мовна пам’ять, голосовий апарат.
         Ритм мови, особливо ритм віршів, сприяє розвитку координації, загальної і тонкої довільної моторики. Логоритмічні ігри з використанням степ - платформи, спрямовані на розвиток координації мовлення з рухом, одночасно допомагають успішному формуванню мови, сприяють розвитку почуття ритму, гармонійності рухів, позитивно впливають на психічний стан дітей. Наявність танцювальних елементів сприяє підвищенню функціональних можливостей дитячого організму.



КОМПЛЕКСИ ВПРАВ І РУХЛИВІ ІГРИ
Комплекс  до теми «Іграшки»
         В добре провітреній залі на підлозі в шаховому порядку розкладені степи. Під бадьору ритмічну музику діти заходять до зали і стають позаду степів.
Підготовча частина
1. Ходьба звичайна на місці. (Діти повинні відчути музику, вловити темп руху, відповідно налаштуватися).
2. Ходьба на степу.
3. Зробити приставний крок зі степу на підлогу і назад на степ, з правої ноги, бадьоро працюючи руками.
4. Приставний крок назад зі степу, вперед зі степу.
5. Ходьба на степу; руки по черзі рухаються вперед, вгору, вперед, вниз.
Основна частина
Віршований текст
Вправи на степах
Наша Таня гірко плаче
Кроки  зі степу на степ;
Руки в сторони, руки до плечей,  в сторони
Упустила в річку м’ячик!
Ходьба на степ, руки до плечей, лікті відведені в сторони;
Кругові рухи зігнутими руками вперед і назад
Годі. Танечко не плач.
Ходьба на степ, руки внизу уздовж тулуба, плечі верх, плечі назад, плечі вниз

Не потоне в річці м’яч,

В.п.: стійка на степі, права рука на пояс, ліва вниз
1 – крок правою ногою в сторону зі степу;
ліва рука через сторону вгору;
2 – приставити ліву ногу до правої,
ліву руку вниз;
3 – праву руку вниз, лівою ногою встати на степ;
4 – ліву руку на пояс,
приставити праву ногу до лівої;

Не потоне, не потоне в річці м’яч!
5 - 8 – те ж,  але в іншу сторону


Рухлива гра «Веселий м’яч»
У кого м’яч, той ведучий, котрий ловить дітей, кого спіймав, тому віддає м’яч.
Діти промовляють:  Мій дзвінкий веселий м’яч,
Ти куди помчав навскач?
Голубий, червоний, стій!
Не догнать тебе, прудкий!
М’яч, м’яч, біжи за нами, хапай руками!
Заключна частина
         Після гри, діти сідають на килим і проводиться вправа на розслаблення і дихання «Кораблик і вітер».
         Вчитель-логопед тихим голосом говорить: Уявіть собі, що ваш  кораблик пливе по хвилях, але раптом він зупинився. Давайте допоможемо йому і запросимо на допомогу вітер. Вдихніть в себе повітря, сильно втягніть щоки... А тепер голосно видихніть через рот повітря, і нехай вітер, що вирвався на волю, підганяє  ваш кораблик. Давайте спробуємо ще раз. Я хочу почути, як шумить вітер.

Комплекс до теми «Овочі»
         В добре провітреній залі на підлозі уздовж стіни розташовані степи. Під бадьору ритмічну музику діти заходять до зали і стають позаду степів.
Підготовча частина
1. В.п.: стоячи на степі боком, руки опущені. Під час ходьби на місці підняти обидві руки вперед і вгору; при цьому голову підняти; повернутися у в. п. (5 разів).
2. Крокуючи на степі, з положення руки за головою розводити їх в сторони з поворотом тулуба вправо-вліво (5 разів).
3. Стати на степах один за одним «паровозиком». Зробити крок зі степу назад (вперед), одночасно опускаючи і піднімаючи плечі.
4. Повернуться кругом, повторити те ж (по 6 разів).
         Все повторити 3 рази і переставити степи для основної частини заняття.
Основна частина
Віршований текст
Вправи на степах
Справа – ліс,

Крок зі степу правою ногою, ліва на степу;
А зліва – поле.
Крок зі степу лівою ногою, права на степу
Унизу іскриться море

Поворот тулуба направо, праву руку в сторону долонею догори;
В небі сонечко сіяє

Те ж в інший бік
Та із нами промовляє:

Сидячи на степі, ноги нарізно, руки зігнуті і сплетені перед грудьми: пальцями лівої руки охопити правий лікоть, а пальцями правої руки – лівий лікоть;
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Три пружних нахилу вперед, намагаючись торкнутися передпліччями підлоги якнайдалі, ноги в колінах не згинати;
Будем дужими зростать,
Сидячи, руками триматися за краї степу,
підняти тіло і прогнутися;
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Стоячи на колінах на степі, руки вгорі
1 – прогинаючись і повертаючи тулуб направо, пальцями лівої руки торкнутися п’ят;
Будем дружними зростать

2 – те ж в іншу сторону

Рухлива гра  «На баштані»
Діти-гравці обирають сторожа лічилкою:
Гоп, гоп, кавуни.
Раз кавун, два кавун.
Три, чотири – не спіши,
Наш баштан стережи!
         Сторож ходить по баштану, береже свій урожай, радіє, що багато вродило кавунів та динь. У цей час  діти ховаються неподалік від баштану,  спостерігаючи за дідом. Стомившись, той іде відпочити. Діти біжать на баштан зі словами:  Крадем, крадем кавуни,
         Нема діда вдома,
         Поїхав по дрова.
         Дрова погоріли,
         Діда вовки з’їли!
         Вони удають, ніби рвуть кавуни, їдять їх. Сторож помічає дітей, кидається їх ловити. Кого він спіймав – той стає сторожем.
Заключна частина
         Діти сідають на килим і проводиться вправа на розслаблення і дихання «Сопілочка». Вчитель-логопед тихим голосом говорить:  Давайте пограємо на сопілочці. Неглибоко вдихніть повітря, піднесіть сопілку до губ. Починайте повільно видихати, і на видиху спробуйте витягнути губи в трубочку. Потім почніть спочатку.  Грайте! Який чудовий оркестр!




4 коментарі: