МОВЛЕННЄВО-РУХОВА ГІМНАСТИКА – НАЙПРОСТІШИЙ ТА ЕФЕКТИВНИЙ СТИЛЬ ФОРМУВАННЯ КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЯ
Мовленнєво-рухова гімнастика є сукупністю рухів
тіла і мовних органів, що сприяє зняттю напруги і монотонності мови. Розкутість
і невимушеність, які діти отримують при виконанні ритмічних рухів корпусом,
головою, руками, ногами, роблять позитивний вплив і на рухові якості мовних
органів.
Ефективність
співпраці вчителя-логопеда та вихователя з фізкультури залежить від особистого
творчого потенціалу педагогів, рівня їх компетентності, професійного
саморозвитку, творчого підходу до освітнього процесу та чітко вибудуваного
механізму взаємодії між спеціалістами.
Творча
взаємодія педагогів-фахівців закладів освіти стає провідним принципом розвитку сучасних освітніх систем.
Яскравим прикладом цього творчого тандему є мовленнєво-рухова гімнастика.
Мовленнєво-рухова гімнастика – це система спеціально підібраних тренувальних
вправ (система тренувань) для вдосконалення чи нормалізації певних функцій,
задіяних у мовленнєвій діяльності. Базується ця гімнастика на русі, як засобі для досягнення мети – формування корекції мовлення, в ній рухи поєднуються з мовленням. І це дає можливість
скоординувати у дітей пізнавальну, мовленнєву та рухову активність. У
мовленнєво-руховій гімнастиці рухи відіграють стимулюючу роль, активно і
позитивно впливаючи на розвиток і функціонування мовленнєвих зон кори головного
мозку Дошкільний вік є сензитивним періодом для процесу формування загальної і
мовленнєвої, в тому числі, моторики. Діти полюбляють рухатися та грати.
Граючи, вони навчаються говорити правильно.
Заняття
мовленнєво-руховою гімнастикою зміцнюють кістково-м’язовий апарат дітей,
розвивають дихання, виховують правильну поставу, ходу, грацію рухів. Засобами
таких занять є ходьба і марширування в
різних напрямках; вправи на розвиток дихання, голосу та артикуляції; вправи, що
регулюють м’язовий тонус; вправи, які
активізують увагу.
Досить
ефективним є проведення занять мовленнєво-рухової гімнастики, використовуючи
всім відому степ-аеробіку. Суть таких занять на степ-платформах полягає у
триєдності впливу руху, слова і музики на організм і особистість дитини.
Така
гімнастика містять загальнорозвивальні вправи, елементи спортивних танців,
дихальні вправи, які проводимо під музику. Музика, яку використовуємо на цих
заняттях, доступна дитячому сприйняттю і
сприяє відтворенню її характеру і ритму за допомогою рухів.
Словесний супровід до
вправ підбираються в основному у віршованій формі. Отже, мовленнєво-рухова гімнастика на степах – це інтегрована
система, здатна ефективно впливати на організм і особистість дитини.
Основні переваги
мовленнєво-рухової гімнастики на степ-платформах в тому, що вона:
·
дає змогу чітко, ритмічно, в певному темпі виконувати
різні рухи з показом
на основі словесного опису;
·
координує крок і слово;
·
стимулює мовленнєвий розвиток;
·
розвиває вміння володіти своїм тілом і мовленнєвим
диханням;
·
розвиває загальну, дрібну і артикуляційну моторику;
·
підвищує працездатність головного мозку;
·
нормалізує рухову активність дитини.
Досвід
показує, що поряд із заняттями з фізичного розвитку, доречно проводити двічі на
тиждень заняття мовленнєво-рухової гімнастики
тривалістю 15 – 20 хвилин. «Мовленнєві кроки» (ми так називаємо заняття
мовленнєво-рухової гімнастики на степ-платформах) на відміну від логопедичної
ритміки є самостійним заняттям і включається в структуру занять на різних
етапах роботи. Так, на початку навчального року вчитель-логопед ознайомлює
вихователя з фізкультури з логопедичними заключеннями, психологічною
характеристикою та віковими особливостями дітей. Після виявлення рівня
психомовного розвитку дошкільників вже визначається мета й завдання формування
мовно-рухових навичок і складаються плани заняття мовленнєво-рухової гімнастики
на степ-платформах. Кожне заняття мовленнєво-рухової гімнастики містить
три частини:
·
підготовчу;
·
основну;
·
релаксаційну.
І
закінчується воно рухливою грою. Звичайно, на таких заняттях працює два
педагоги, вихователь групи допомагає. Вчитель-логопед слідкує за правильністю
вимови лексичних одиниць, звертає увагу на різні операції щодо словозміни і
словотворення. Вихователь з фізкультури
націлює дітей-логопатів на правильність
виконання того чи іншого руху, його темп; слідкує, щоб рухи у дітей не були
рвучкими, а цілеспрямованими та координованими.
Підготовча частина
складається з різних видів ходьби під музику з промовлянням чистомовок.
Основна
частина – це вправи зі степ-аеробіки з мовленнєвим супроводом, що містять
дихальні вправи, танцювальні рухи, вправи на формування темпу і ритму .
Кожен
комплекс мовленнєво-рухової гімнастики проводиться поетапно. Спочатку з дітьми
розучуються слова, кроки і рухи. Вивчивши слова, техніку виконання кроків та рухів, відпрацьовуємо синхронність
і правильність виконання рухів, чіткість вимови словесного матеріалу. Без
творчої взаємодії між педагогами не можливо досягнути якісного результату. Під
час проведення цієї гімнастики кожен фахівець - вихователь з фізичної культури,
вчитель-логопед, вихователь групи відповідно до своєї професійної спрямованості
створюють умови для організації та проведення даного заняття.
Весь
даний процес, як фізичного розвитку дітей, так і формування корекції їх мовлення, здійснюється всією системою організаційних форм і
засобів, що передбачені програмою.
Заняття
мовленнєво-рухової гімнастики можна планувати та проводити сюжетними і
безсюжетними. Перші з них мають більш емоційний характер, їхні образи
допомагають дітям виконувати певні завдання.
Музичний
матеріал, що використовується на занятті, художній, доступний дитячому
розумінню і сприйманню, з яскраво-вираженим змістом.
До
методичних прийомів мовленнєво-рухової
гімнастики належать: показ вправ, спільне виконання рухів, словесна
інструкція, пояснення з конкретним показом мовленнєво-рухового руху.
Досвід показує, що сила
впливу вправ мовленнєво-рухової
гімнастики визначається їхньою структурною складністю та фізичними
труднощами. Важливою є новизна вправ: якщо рухову дію використовуємо тривалий
час без змін, то діти адаптовуються до неї, тоді вправа вже не сприяє
розвиткові й удосконаленню не лише мовленнєвих та рухових якостей особистості
дошкільника, а й функцій усього організму.
Позитивний
емоційний стан дітей під час виконання вправ мовленнєво-рухової гімнастики має неабияке значення. Тому слід
прагнути до його забезпечення, адже надмірно низький емоційний настрій у дітей
(як і надто високий) гальмує процес розвитку рухових якостей, які, в свою
чергу, впливають на подолання мовленнєвих порушень.
Проведення
нетрадиційних навчальних і розвивальних занять мовленнєво-рухової гімнастики
істотно підвищує мотивацію до занять.
Мета
мовленнєво-рухової гімнастики така:
- основне
спрямування мовленнєво-рухової гімнастики – це, безумовно, корекційний вплив;
-
профілактичний вплив;
- психотерапевтичний вплив.
Таким чином,
підвищення ефективності корекційно-розвиткової роботи із подолання порушень
звуковимови може бути досягнуто засобами мовленнєво-рухової гімнастики як
корекційно-педагогічної технології, що стимулює інтенсивне формування моторної
сфери (загальної та дрібної моторики) і фонетичної сторони мовлення (звуковимови).
У
результаті постійного виконання мовленнєво-рухової гімнастики на степах у дітей активніше розвивається загальна,
дрібна моторика і координація рухів, чуття ритму й уміння узгоджувати свої
рухи з музикою, правильне мовленнєве дихання, слухова і рухова увага, пам’ять;
формується виразність рухів, чітка дикція; нормалізується мовленнєве дихання;
поліпшується інтонаційна сторона мовлення; швидше та успішніше автоматизуються
звуки; збільшується мовленнєва активність.
"МАНДРІВКА ДО ЛІСУ"
(фрагмент заняття мовленнєво-рухової
гімнастики з використанням степ-платформ для дітей старшого дошкільного віку)
Мета: розвивати чуття ритму й уміння узгоджувати свої рухи з музикою,
правильне мовленнєве дихання, слухову і рухову увагу, пам’ять; виховувати позитивний
настрій на занятті; долати мовленнєве порушення шляхом розвитку, виховання і
корекції рухової сфери в поєднанні зі словом та музикою; формувати виразність
рухів, чітку дикцію; учити узгоджувати слово. з рухом; коригувати порушення
координації рухів та орієнтації у просторі.
Обладнання: степи (за кількістю дітей), музичний супровід.
Місце проведення: спортивна зала.
Хід заняття
Підготовча
частина
Діти заходять до зали під музику. Шикування
в шеренгу.
Ходьбі між степами зі зміною, положення рук
Па
вузесенькій стежинці – (Кроки між
степами,)
Топ-топ,
топ-топ.
Обійдемо
ми ялинку – (Руки за спиною, ходьба на п’ятках.)
Оп-оп,
оп-оп.
Перестрибнемо
горбочок – (Руки на поясі.)
Стриб-скок,
стриб-скок. – («Стриб» – застрибнути на
степ, «скок» – «зістрибнути».)
Обійдемо
цей пеньочок – (Руки в сторони, ходьба на
носках.)
Ок-ок,
ок-ок.
Основна
частина
Ходьба на місці біля степа.
Діти разом з учителем-логопедом вимовляють
чистомовку, роблячи крок на кожне слово – спочатку в повільному, а потім у
пришвидшеному темпі.
Ось так, ось так.
Ходять ніжки наші так.
Крок праворуч, крок ліворуч.
Крок вперед і крок назад.
Діти вимовляють чистомовку, роблячи
відповідний рух на кожний рядок. Перед вимовою слід зробити глибокий вдих, а на
видиху вимовити одночасно з рухами.
Один,
два, три, чотири, п’ять – будем лісом ми гулять. – (Ходьба біля степу.)
Разом
з пташками політаємо. – (Стоячи на степі,
махи руками.)
Разом
з зайчиком – пострибаємо. – (Стрибки –
одна нога на степі, друга – на підлозі.)
А від
вовчика – повтікаємо. – (Оббігти степ
ліворуч.)
Як
лисичка до зайчат підкрадемося, – (Коліна
на степі, руки на підлозі, «помахати хвостиком».)
Як
ведмедик клишоногий – потанцюємо, – (Обійти
степ праворуч.)
Геть
чутно тихим лісом помандруємо. – (Ходьба
на степі.)
Гарна робота!Дякую!
ВідповістиВидалитиЦікава та практична інформація. Дякую
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиВелика вдячність за вашу роботу,багато цікавого.
ВідповістиВидалитиДуже цікаве заняття з дітьми! дякую!
ВідповістиВидалити